Kristuse Pühima Ihu ja Vere suurpüha
Lugemine esimesest Moosese raamatust:
Kui Aabram oli sõjas võitnud, tõi Saalemi kuningas Melkiseedek leiba
ja veini, sest tema oli kõige kõrgema Jumala preester, õnnistas
Aabramit ja ütles: „Olgu õnnistatud Aabram kõige kõrgema Jumala, maa
ja taeva looja poolt! Olgu kiidetud kõige kõrgem Jumal, kes su
vaenlased sinu kätte andis!” Siis tõi Aabram temale kümnist kõigest.
See on Jumala Sõna. Tänu olgu Jumalale
Sina,õiguse kuningas, oled preester igavesti!
Issand on lausunud minu Issandale:
„Istu mu paremale käele,
kuni ma sean su vaenlased
sulle jalgade järiks! ”
Sinu rahvas on hea meelega valmis
sinu sõttamineku päeval,
pühas ehtes astub su ette noorte sõdalaste vägi
nagu kaste koidu rüpest.
Issand on vandunud ja ei kahetse seda:
„Sina oled preester igavesti, nii nagu Melkiseedek!”
Issand seisab su paremal käel.
Au olgu + Isale ja Pojale ja Pühale Vaimule,
nii nagu oli alguses, nii on nüüd, ikka ja igavesti. Aamen.
Sina,õiguse kuningas, oled preester igavesti!
Teine lugemine püha apostel Pauluse esimesest kirjast korintlastele:
Vennad: seda, mis ma teile olen edasi andnud, olen ma saanud Issanda
käest – nimelt et Issand Jeesus sel ööl, mil Tema ära anti, võttis leiva,
tänas, murdis ja ütles: „See on minu ihu, mis teie eest antakse. Tehke
seda minu mälestuseks!” Selsamal kombel võttis Ta pärast söömaaega karika
ja ütles: „See karikas on uus leping, minu veres. Iga kord kui te sellest
joote, tehke seda minu mälestuseks!” Sest iga kord, kui te seda leiba
sööte ja sellest karikast joote, kuulutate teie Issanda surma, kuni Tema
tagasi tuleb.See on Jumala Sõna. Tänu olgu Jumalale
Halleluuja!
Issand ütleb: Mina olen taevast alla tulnud elav leib.
Kui keegi sööb seda leiba, siis ta elab igavesti.
Halleluuja!
Evangeelium püha Luuka järgi:
Jeesus rääkis rahvale jumalariigist ja tegi terveks need, kel seda vaja oli.
Kui päev hakkas õhtule jõudma, astusid Jeesuse Kaksteistkümmend Tema juurde
ja ütlesid Talle: „Saada rahvas minema, et nad läheksid ümbruskonna küladesse
ja taludesse ning leiaksid öömaja ja toidupoolist, sest me oleme siin tühjas
paigas!” Aga Jeesus vastas neile: „Andke teie neile süüa!” Nemad ütlesid:
„Meil ei ole rohkem kui viis leiba ja kaks kala – me peaks minema ja ostma
toitu kogu selle rahva jaoks.” Seal oli aga ligi viistuhat meest. Jeesus
ütles siis oma jüngritele: „Pange nad viiekümne kaupa istuma!” Nii nad ka
tegid ja panid kõik maha istuma. Jeesus võttis nende viis leiba ja kaks kala,
vaatas üles taeva poole, õnnistas neid ja murdis ning andis jüngrite kätte
rahvale ette panna – ja nad sõid ja kõikide kõhud said täis ning ülejäänud
palakesi korjati kokku kaksteistkümmend korvi.
See on püha evangeelium. Ülistus olgu Sulle, Issand Jeesus Kristus!
Mõtisklus
Viimasele õhtusöögile ja Jeesuse ristisurmale mõteldes näeme Jeesust kahes rollis.
Esiteks preestrina viimasel õhtusöömaajal, kes võtab leiba ja veini ning tänab
nende eest, aga ka preestrina oma kannatuse ajal, kui ta ohverdab oma elu meie eest.
Temas on üheks saanud nii Kuninga kui ka Preestri olemus. Esimene lugemine seob
selle kokku. Jeesus oli Taaveti suguvõsast ja seega ka kuningate suguvõsast, nii
et Teda võis juutide kuningana tunnustada. Kuid ta ei olnud Aaroni suguvõsast,
Levi suguharust, ega olnud seetõttu ka preester. Kui ta poleks preester, kuidas
saaks ta Jumalale ohverdada? Ja seepärast on Malkisedek oluline. Malkisedek elas
Aabrahami ajal, enne Iisakit, enne Jaakobit, enne kaheteistkümne suguharu ajaarvamist,
andes Moosese kaudu preestrikohustused Aaronile ja Leevi suguharule. Malkisedek,
nagu me täna kuulsime, oli Saalemi kuningas, kui ka Kõigekõrgema Jumala preester.
Tänagi ohverdab Kristus end meile sakramentaalselt. See on lihtsalt viis väljendada
oma tingimusteta armastust meie vastu. Kui me seda kogemust uuesti tõeks elame,
sööme me tõeliselt Tema Ihu ja joome Tema Verd. Kui me seda kogemust uuesti kogeme,
saame vaimselt toite, et pakkuda end ka teistele ja nende jaoks.Tänane püha annab
meile võimaluse tänada ja kummardada Kristust, kes on kohal kõige pühamas sakramendis.
See kutsub meid eriliselt austama ja ülistama Jumalat. Aamen.